تاکسی فروش
تاکسی فروش

معایب کیا اپتیما چیست؟

نسل چهارم کیا اپتیما با کد JF اولین بار در سال 2016 وارد بازار کشور شد و توانست به‌لطف پیشینه و موقعیت خوبی که نام اپتیما در بازار داشت، خیلی سریع تبدیل به یکی از موفق‌ترین سدان‌های کلاس D شود. گرچه کیا اپتیما JF از نظر فنی تغییر چندانی را نسبت به قبل تجربه نکرده است، اما از نظر طراحی و امکانات رفاهی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و همین مساله، خریداران فراوانی را به سمت این خودرو کشانده است.

برادر ناتنی اپتیما یعنی هیوندای سوناتا LF نیز تقریبا هم‌زمان با اپتیما وارد بازار شد، ولی به دلیل این‌که چندان از ظاهر مشتری‌پسندی برخوردار نبود، مدل‌های غیر هیبریدی آن چندان مورد توجه قرار نگرفتند و همین نیز عده‌ای دیگر از خریداران را به سمت اپتیما هدایت کرد.

کیا اپتیما خودرویی با طراحی اسپرت و جوان‌پسند و در عین حال، کم‌هزینه و کم‌استهلاک است. خدمات این خودرو نیز نسبت به برخی از رقبا، در وضعیت مناسبی قرار دارد؛ علاوه‌براین، لیست بلندبالای امکانات رفاهی آن نیز می‌تواند با خودروهای گران‌تر رقابت کند. با این وجود، اپتیما نسل چهارم (JF) معایبی هم دارد که بهتر است پیش از خرید این خودرو آن‌ها را مد نظر داشته باشید؛ در ادامه این مطلب، به معرفی برخی از معایب کیا اپتیما نسل چهارم می‌پردازیم.

عیب نخست: پیشرانه نه‌چندان پرتوان

معایب کیا اپتیما

یکی از مهم‌ترین معایب کیا اپتیما، موتور نسبتا ضعیف این خودرو است. برخلاف بازارهای جهانی که کیا اپتیما با طیف وسیعی از پیشرانه‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود، این خودرو در بازار ایران تنها با یک موتور ۲.۴ لیتری ۴سیلندر تنفس طبیعی عرضه شده است که 172 اسب‌بخار قدرت و 222 نیوتون‌متر گشتاور دارد.

نیروی این موتور، از طریق یک گیربکس ۶سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند و طی زمانی در حدود 11 ثانیه، می‌تواند اپتیما را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این مشخصات فنی، در حالی است که اکثر رقبای اپتیما JF نظیر رنو تلیسمان و فولکس واگن پاسات از موتورهای توربوی قدرتمند در کنار گیربکس‌های سریع دابل‌کلاچ استفاده می‌کنند.

رقیب دیگر اپتیما یعنی تویوتا کمری نیز از موتور هیبریدی با قدرت بیش از ۲۰۰ اسب‌بخار بهره‌مند است و توانایی حرکتی بالایی را ارائه می‌دهد. در بین معایب کیا اپتیما، این مورد بسیار مهم جلوه می‌کند؛ چون این خودرو حتی در برابر رقبای قدیمی‌تر مانند نیسان تینا نیز در سطح پایین‌تری قرار دارد.

عیب دوم: فضای سر

گرچه کیا اپتیمای نسل چهارم فضای پای مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب دارد، ولی فضای سر سرنشینان عقب در این خودرو چندان رضایت‌بخش نیست و درصورتی‌که سرنشینان ردیف عقبی این خودرو از قدی بلندتر از 180 سانتی‌متر برخودار باشند، در سفرهای طولانی ممکن است این موضوع موجبات نارضایتی آن‌ها را فراهم کند. از نظر کارشناسان، علت اصلی این مشکل در طراحی و درواقع شیب خاص انتهایی سقف این خودرو است.

عیب سوم: مصرف سوخت 

معایب خودرو اپتیما

یکی از معایب کیا اپتیما، مصرف سوخت این خودرو است. کیا اپتیما JF در هر صد کیلومتر به طور ترکیبی حدود ۸ لیتر بنزین مصرف می‌کند؛ اما رقبایی مانند رنو تلیسمان، تویوتا کمری و فولکس واگن پاسات به‌لطف پیشرانه‌های مدرن‌تر خود، مصرف سوخت کم‌تری در حدود ۶ لیتر در هر صد کیلومتر دارند.

گرچه در درازمدت استهلاک و هزینه‌های نگه‌داری از پیشرانه تنفس طبیعی کیا اپتیما به‌مراتب کمتر از موتورهای توربوشارژ سایر رقبا خواهد بود و این موضوع یکی از مهم‌ترین برتری‌های اپتیما در بازار داخلی محسوب می‌شود، اما درمجموع، مصرف سوخت حدود 8 لیتر در هر صد کیلومتر یکی از معایب اپتیما نسل چهارم محسوب می‌شود.

عیب چهارم: هندلینگ

معایب کیا اپتیما

کیا اپتیما نیز مانند خیلی از خودروهای دیفرانسیل جلو و میان‌رده کره‌ای که از تعلیق‌های ساده استفاده می‌کنند، هندلینگی در حد متوسط دارد. گرچه اپتیما نسل چهارم از نظر راحتی سواری و عملکرد نرم سیستم تعلیق نمره خوبی را دریافت می‌کند، اما چنین موضوعی باعث شده است تا این خودرو عملکرد چندان رضایت‌بخشی در پیچ‌های تند نداشته باشد؛ هم‌چنین این مشکل هندلینگ و پایداری، کیا اپتیما را در برابر رقبایی هم‌چون رنو تلیسمان، در رده‌ای پایین‌تری قرار می‌دهد.

البته حضور سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری اپتیما از یک طرف و همین‌طور چالاکی نه‌چندان بالای این خودرو از طرف دیگر، باعث شده است تا خیلی نگران کنترل این خودرو در جاده‌های پرپیچ‌خم نباشید.

عیب پنجم، لذت رانندگی

معایب کیا اپتیما

اپتیما نیز مانند بسیاری از ساخته‌های کره‌ای‌ها، در زمینه لذت رانندگی حرف چندانی برای گفتن ندارد. عملکرد فرمان الکتریکی این خودرو گرچه نرم و بی‌تنش است، اما در عوض حس چندانی از جاده را به راننده این خودرو منتقل نمی‌کند و این مساله برای افرادی که لذت رانندگی برای آنها اهمیت فراوان دارد، می‌تواند ناامیدکننده باشد. در کنار فرمان بی‌حس، عملکرد گیربکس نیز بیشتر اقتصادی و آرام است تا اسپرت و هیجان‌انگیز؛ حتی این مساله در مورد عملکرد پدال‌های پشت فرمان نیز صدق می‌کند. چنین مشکلاتی در کنار عملکرد نه‌چندان رضایت‌بخش پیشرانه 2.4 لیتری این خودرو، باعث شده است تا برخی از افراد، مخصوصا قشر جوان پشت فرمان این خودرو احساس چندان رضایت‌بخشی نداشته باشند.

نتیجه گیری

در آخرین بخش از مقاله «با معایب کیا اپتیما آشنا شوید» می‌توان گفت که پیشرفت کیا اپتیما در نسل جدید خود نسبت به نسل‌های قبلی، بسیار قابل‌توجه و قابل‌تقدیر است. کیا اپتیما JF خودرویی است که مزایای بسیاری دارد و مواردی هم‌چون گستردگی خدمات، طراحی جذاب و امکانات متنوع آن، همگی برگ برنده‌های این خودرو در بازار کشور هستند.

با وجود این مزایا، این سدان محبوب کره‌ای از معایبی نیز برخوردار است که خریداران باید آن‌ها را مد نظر داشته باشند. به طور کلی، اگر بخواهیم بیش از حد در مورد این سدان جذاب کره‌ای سخت‌گیری نکنیم، می‌توانیم بگوییم که معایب کیا اپتیما نسل چهارم یا همان اپتیما JF بیشتر مورد توجه افرادی است که توانایی‌های حرکتی خودرو و چالاکی آن، اولویت بسیار بالایی دارد و مواردی همچون سواری نرم و امکانات متعدد برای آن‌ها در رده بعدی قرار دارند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *