تاکسی فروش
تاکسی فروش

معرفی آپشن های بی ام و سری 3

شرکت BMW  به‌عنوان یکی از خودروسازان پیش‌گام بازار جهانی، همیشه محصولات خود را با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا روانه بازار می‌کند و بی ام و سری 3 نیز از این قاعده مستثنی نیست. به همین بهانه، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله از مجله خودرو به‌سراغ معرفی و بررسی آپشن های بی ام و سری 3 فیس‌لیفت مدل 2018 (F30) برویم که آخرین نسخه این سدان آلمانی در بازار ایران است. با ما همراه باشید تا ببینیم این آلمانی زیبا و جذاب، چه تکنولوژی‌هایی را همراه خود دارد.

معرفی بی ام و سری 3

معرفی بی ام و سری 3

قبل از معرفی آپشن های بی ام و سری 3 بهتر است آشنایی مختصری با این خودروی جذاب پیدا کنیم. نسل ششم بی ام و سری 3 که با کد F30 شناسایی می‌شود، نخستین بار در سال 2011 معرفی و با مدل 2012 روانه بازار شد. شرکت پرشیا خودرو تقریباً هم‌زمان با بازار جهانی، دو نسخه 320i و 328i این خودرو را در بازار کشور ما نیز عرضه کرد. دو نسخه مذکور تا سال 2015 یعنی دقیقا قبل از معرفی نسخه فیس‌لیفت بی ام و سری 3 به کشور وارد شدند.

نسخه فیس‌لیفت بی ام و سری 3 نسل ششم در سال 2016 معرفی شد که البته دامنه این فیس‌لیفت خیلی محدود بود و تنها تغییرات جزئی در گرافیک چراغ‌های جلو و عقب و طرح جدید رینگ‌ها را در بر می‌گرفت. حدود دو سال طول کشید تا پای این نسخه فیس‌لیفت به بازار کشور ما باز شود و نسخه‌های 320i و 330i این سدان اسپرت آلمانی، مدت کوتاهی قبل از ممنوعیت واردات خودرو و با مدل 2018 در بازار ایران عرضه شدند.

هر دو نسخه 320i و 330i مجهز به پیشرانه 4سیلندر 2 لیتری توربو و گیربکس 8سرعته اتوماتیک هستند. پیشرانه بی ام و 320i حداکثر قدرت 184 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 270 نیوتن‌متر را تولید می‌کند و شتاب صفرتاصد 7.3 ثانیه‌ای را برای این نسخه به ارمغان می‌آورد. قلب تپنده بی ام و 330i نیز با حداکثر قدرت 252 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 350 نیوتن‌متری خود، باعث می‌شود تا این نسخه، 1.5 ثانیه سریع‌تر از برادر ضعیف‌ترش به مرز سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.

 بی ام و سری 3

شرکت پرشیا خودرو، بی ام و 320i را در تیپ لجند (Legend) و بی ام و 330i را در تیپ پرفورمنس (Performance) در بازار کشور ما عرضه کرد که تیپ پرفورمنس علاوه بر برخورداری از قطعات بدنه M پکیج، آپشن‌های کامل‌تری نیز دارد که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم:

تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) چهارحالته بی ام و سری 3

معرفی آپشن های بی ام و سری 3 را با یک آپشن جذاب و کاربردی آغاز می‌کنیم که وجود آن، در هر خودروی اسپرت و جوان‌پسند، ضروری به‌نظر می‌رسد. بی ام و سری 3 مجهز به تنظیم حالت رانندگی (درایومد) است که این درایومد، علاوه بر حالت‌های رایج Eco، Comfort و Sport به یک حالت چهارم به نام Sport+ نیز مجهز است که در این حالت با ازمدارخارج‌شدن سیستم‌های کنترل پایداری، خودرو برای هرگونه شیطنت و خط‌خطی‌کردن آسفالت آماده می‌شود!

وجه تمایز درایومد بی ام و سری 3 با خودروهای ارزان‌قیمت‌تر آسیایی، این است که با قرارگرفتن در هریک از حالات مذکور، عملکرد فرمان، جعبه‌دنده و همین‌طور پدال گاز خودرو به‌طور محسوسی تغییر می‌کند و این آپشن به‌هیچ‌عنوان جنبه نمایشی ندارد.

مجموعه رادار جلو (کروزکنترل هوشمند + ترمز اضطراری + تشخیص عابر پیاده)

آپشن های بی ام و سری 3

نسخه‌های فول‌آپشن بی ام و سری 3 مجهز به رادار جلو هستند که این رادار با استفاده از رفت‌وبرگشت امواج فرکانس بالا، در اتوبان‌های خارج شهری، کروزکنترل هوشمند را کنترل می‌کند و در صورت وجود یک خودرو با سرعت کم‌تر در جلو، سرعت را به‌صورت اتوماتیک کاهش می‌دهد تا فاصله ایمن بین دو خودرو حفظ شود.

اما رادار جلو در سرعت‌های پایین نیز انجام وظیفه می‌کند و در صورت وجود مانع یا عابر پیاده در فاصله نزدیک جلوی خودرو، ابتدا با سیگنال‌های صوتی و تصویری به راننده هشدار می‌دهد و هم‌زمان، میزان حساسیت پدال ترمز را نیز افزایش می‌دهد. در صورتی که راننده به این هشدارها توجه نکرد، خودرو به صورت اتوماتیک ترمز می‌کند تا از برخورد جلوگیری شود.

مجموعه رادار جانبی (هشدار نقاط کور + هشدار خروج از خط) بی ام و سری 3

رادار کور بی ام و سری 3

مجموعه آپشن های بی ام و سری 3 در زمینه ایمنی و جلوگیری از برخورد، تنها محدود به رادار جلو نمی‌شود و این خودرو اصطلاحاً به رادار جانبی نیز مجهز است که دو آپشن هشدار نقاط کور و هشدار خروج از خط را شامل می‌شود.

سیستم هشداردهنده نقاط کور توسط سنسورهای اطراف سپر عقب، یک‌سری امواج فراصوت (Ultrasonic) را در محدوده‌‌هایی که توسط آینه‌های خودرو پوشش داده نمی‌شوند، پخش می‌کند و درصورت تشخیص حضور وسیله نقلیه‌ای در این محدوده‌ها، به‌وسیله روشن‌کردن یک چراغ هشدار روی قاب آینه‌های جانبی و مانیتور خودرو و هم‌چنین هشدارهای صوتی، راننده را از وجود خطر آگاه می‌کند.

سیستم هشداردهنده خروج از خط نیز توسط دوربین قرارگرفته در پشت آینه میانی، خط‌کشی‌های جاده را شناسایی می‌کند و درصورتی‌که راننده بدون راهنمازدن قصد تعویض خط را داشته باشد یا به‌آرامی از مسیر اصلی خود منحرف شود، با هشدار تصویری در مانیتور و هم‌چنین هشدار صوتی، خطر را به او گوشزد می‌کند.

هدآپ دیسپلی (HUD)

نسخه‌های فول‌آپشن بی ام و سری 3 به آپشن جذاب هدآپ دیسپلی نیز مجهز هستند. این آپشن که در اصل از هواپیماهای جنگنده برگرفته شده است، اطلاعاتی مانند سرعت خودرو، دور موتور و حتی موارد مربوط به سیستم مسیریابی را روی شیشه جلوی خودرو منعکس می‌کند تا راننده این اطلاعات ضروری را همیشه مقابل چشمان خود مشاهده کند و نگاه او حتی یک لحظه از مسیر پیش‌رو منحرف نشود.

اتو پارک

بی ام و سری 3 نیز مانند بسیاری از خودروهای لوکس دنیا به آپشن پارک خودکار (اتوپارک) مجهز است. این آپشن به‌کمک سنسورهای قرارگرفته در طرفین سپرها، فضای مناسب برای پارک‌کردن را تشخیص می‌دهد و درصورتی‌که راننده این فضا را تأیید کند، خودرو کنترل فرمان را به ‌عهده می‌گیرد و کافی است راننده فقط پدال‌ ترمز و دنده را طبق فرامین دریافتی از سوی خودرو کنترل کند. این آپشن، خیال راننده را از بابت عدم برخورد خودرو به جدول‌های کنار خیابان و هم‌چنین سایر خودروهای پارک‌شده راحت می‌کند.

سیستم صوتی حرفه‌ای هارمن کاردن

سیستم صوتی بی ام و سری 3

بدون شک نام هارمن کاردن (harman/kardon) یکی از برترین نام‌ها در صنعت سیستم‌های صوتی و تصویری خودروها محسوب می‌شود و می‌تواند هیجان را در دل خیلی از طرف‌داران دوآتشه موسیقی برانگیزد. نسخه‌های فول‌آپشن بی ام و سری 3 نیز از سیستم مالتی‌مدیای ساخته‌شده توسط این برند معتبر بهره می‌گیرند.

این سیستم با تجهیز به یک مانیتور 8اینچی به‌همراه ماوس کنترلی، 16 عدد بلندگو، ورودی‌های DVD، USB، AUX، Ipod، Mirror Link و بلوتوث، یک سیستم کامل و حرفه‌ای محسوب می‌شود و جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد.

شارژر وایرلس تلفن همراه

شارژر وایرلس

در دنیای امروز، تلفن همراه به یکی از یاران صمیمی انسان‌ها تبدیل شده و در هر شرایطی، همراه آن‌ها است. یکی از معضلات استفاده زیاد از تلفن همراه، خالی‌شدن باتری آن است که این مشکل هنگام حضور در خودرو و عدم دسترسی به پریز برق، بیش‌تر نمایان خواهد شد؛ اما شرکت بی ام و با تعبیه‌کردن شارژر وایرلس تلفن همراه در بی ام و سری 3، خیال سرنشینان این خودرو را از بابت همیشه دردسترس‌بودن آسوده کرده است.

برای استفاده از این آپشن که یکی از کاربردی‌ترین آپشن های بی ام و سری 3 محسوب می‌شود، کافی است گوشی تلفن همراه خود را در محل مخصوص واقع در پایین قسمت میانی داشبورد قرار دهید تا شارژ شود. البته لازم است که گوشی شما از فناوری شارژ وایرلس پشتیبانی کند.

سیستم استارت-استاپ اتوماتیک پیشرانه

چند سالی است که شرکت بی ام و روی اکثر محصولات خود، سیستم استارت-استاپ اتوماتیک پیشرانه را نصب می‌کند تا به‌نوعی، دین خود را به محیط زیست ادا کند. سیستم مذکور در هنگام توقف‌های کوتاه در ترافیک و پشت چراغ قرمز، پیشرانه را خاموش می‌کند تا میزان مصرف سوخت و آلایندگی خودرو، تا بیش‌ترین حد ممکن کاهش یابد. برای استارت مجدد پیشرانه نیز، کافی است راننده پای خود را از روی پدال ترمز بردارد.

هرچند این روزها استفاده از یک‌سری فناوری‌های به‌روز مثل یاتاقان‌های خودروان‌کار (Self-Lubricating Bearings) باعث شده است تا استهلاک پیشرانه‌های مجهز به سیستم استارت-استاپ تا حد قابل‌توجهی کاهش یابد، اما بهتر است در ترافیک‌های سنگین، سیستم مذکور را خاموش کرد تا از استارت‌زدن‌های مکرر و درنتیجه، فشار بیش‌ازحد به پیشرانه جلوگیری شود.

چراغ‌های جلو تمام LED با قابلیت تطبیق‌پذیری با مسیر

چراغ ای ای دی

یکی از آپشن های بی ام و سری 3 F30 که در نسخه‌های فیس‌لیفت به این خودرو اضافه شده، چراغ‌های جلوی تطبیق‌پذیر است که برای ایجاد روشنایی از دیودهای نوری (LED) بهره می‌گیرند. تطبیق‌پذیری این چراغ‌ها به‌معنای استفاده از فناوری‌های تنظیم ارتفاع اتوماتیک، نوربالای اتوماتیک و چرخش هماهنگ با جهت فرمان (AFS) است که باعث می‌شود در هر شرایط جوی، بهترین شعاع دید برای راننده ایجاد شود.

سایر آپشن‌ها

لیست آپشن‌های این خودرو به‌عنوان یک خودروی نسبتاً به‌روز اروپایی، بسیار بلندبالا است و توضیح تک‌تک آن‌ها از حوصله این مقاله خارج است؛ بنابراین، به سایر آپشن‌های این خودرو به‌صورت فهرست‌وار اشاره خواهیم کرد:

کی‌لس استارتر، سانروف، صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و مجهز به حافظه و گرم‌کن، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، درب صندوق‌بار برقی، گرم‌کن غربیلک فرمان، سنسور نور، سنسور باران، شیفترهای تعویض‌دنده پشت غربیلک فرمان، پرده برقی شیشه عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دوربین 360 درجه، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل ترمزها در پیچ (CBC)، 8 عدد ایربگ (شامل ایربگ راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پرده‌ای سرتاسری و محافظ زانوی سرنشینان جلو)

جمع‌بندی

در پایان مقاله معرفی و بررسی آپشن های بی ام و سری 3 باید بگوییم که این خودرو علاوه بر جاذبه‌های اسپرت و لذت رانندگی ذاتی خود، آپشن‌های کامل و باکیفیتی نیز دارد و قادر است تاحدودی در نقش یک سدان خانوادگی لوکس نیز ظاهر شود. البته بسیاری از آپشن‌های نام‌برده، تنها در نسخه 330i موجود هستند و بی ام و 320i، کابین ساده‌تر و خلوت‌تری در مقایسه با برادر خود دارد.

به‌عنوان کلام آخر، می‌توانیم بگوییم که بی ام و سری 3 نسل ششم (F30) یکی از اسپرت‌ترین سدان‌های موجود در بازار کشور محسوب می‌شود که کماکان امکان خریداری آن به‌صورت صفرکیلومتر وجود دارد؛ بنابراین اگر خواهان یک سدان خانوادگی مدرن و نه‌چندان بزرگ هستید که هرازگاهی بتوانید با آن کمی شیطنت کنید، از خرید بی ام و سری 3 پشیمان نخواهید شد. (البته اگر توان پرداخت قیمت خودرو ناقابل چندمیلیاردتومانی آن را داشته باشید!)

اما در صورت خرید این خودرو، باید حتماً در نگه‌داری از پیشرانه حساس و پراستهلاک آن دقت کافی به ‌خرج دهید و ضمن انجام منظم سرویس‌های دوره‌ای در تعمیرگاه‌های معتبر، از بنزین سوپر به‌همراه مکمل‌های باکیفیت استفاده کنید؛ چراکه در صورت عدم رعایت این موارد، با خرابی‌های عجیب‌وغریب و هزینه‌های عجیب‌وغریب‌تر برای رفع این خرابی‌ها مواجه خواهید شد!

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. 0910****7764
    0910****7764 ۱۳۹۹/۱۰/۰۷ پاسخ

    با سلام
    این یک دیدگاه تستی است
    ممنون از شما

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *