تاکسی فروش
تاکسی فروش

مهدی دادفر: آزادسازی واردات تا نیمه دوم سال آینده محقق نخواهد شد

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره بحث‌های مرتبط با واردات گفت: «اخیرا بحث آزادسازی واردات خودرو مطرح شده است و برخی تصور می‌کنند واردات به‌صورت کامل آزاد خواهد شد ولی باید گفت این آزادسازی تا نیمه دوم سال آینده محقق نخواهد شد.»

به گفته دادفر با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان روی واردات حساب کرد. او در همین مورد افزود: «آزادسازی واردات خودرو‌های خارجی جدی نیست. موانع بر سر راه واردات خودرو آن‌قدر زیاد است که باید التماس کرد تا یک نفر خودروی خارجی وارد کند.»

مهدی دادفر درباره تاثیر واردات روی قیمت خودروهای داخلی گفت: «با آزادسازی واردات خودرو نمی‌توان رقیب خودروسازان داخلی شد بلکه فقط می‌توان انتخاب را به مردم واگذار کرد. در صورتی‌که واردات خودرو به روال گذشته آزاد شود می‌توان گفت روی بازار داخلی به‌خصوص خودروهای به‌اصطلاح لوکس داخلی مانند پژو 2008  یا سیتروئن سی 3 تأثیرگذار باشد و قیمت این نوع خودروهای داخلی را به قیمت کارخانه‌ای آن‌ها نزدیک کند چون احتمالاً تقاضا برای این خودروها را کاهش می‌دهد.»

او راهکار واردات خودرو بدون خروج ارز از کشور را این‌طور شرح داد: «یکی از روش‌های جلوگیری از خروج ارز کشور این است که واردکنندگان با ارز خود که خارج از کشور است، خودرو وارد کنند. در این صورت بدون خارج شدن یک دلار ارز، خودرو وارد کشور می‌شود. در پیشنهاد آزادسازی واردات خودرو منفعت‌هایی نیز وجود دارد. دولت می‌تواند کسری بودجه خود را جبران کند، بدون این‌که تورمی ایجاد شده یا میزان نقدینگی جامعه اضافه شود. علاوه بر این ارزی که خارج از کشور وجود دارد، می‌تواند به‌صورت خودرو به کشور برگردد که مساله بسیار مهمی است.»

دادفر با بیان این‌که قیمت خودرو با ورود خودروهای خارجی شکسته خواهد شد، اضافه کرد: «وقتی بازار وارداتی‌ها بشکند، قیمت خودرو‌های داخلی نیز تکان می‌خورد و این موضوع در مجموع به نفع مردم تمام خواهد بود.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان درمورد خودروهای چینی و دیگر خودروهای خارجی که الان به‌صورت اقساطی فروخته می‌شوند، گفت: «اگر خودرویی توسط شرکت‌ها و خودروسازان جزء به فروش می‌رسد، به این معنا نیست که واردات آن آزاد شده است، این خودروها به‌صورت ckd وارد شده‌اند.

اشتراک گذاری
برچسب‌ها:

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. 0910****7764
    0910****7764 ۱۳۹۹/۱۰/۰۷ پاسخ

    با سلام و خسته نباشید
    وقت بخیر
    این یک دیدگاه تستی است
    محتوای عالی و کامل
    ممنون از شما

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *